kopeklerde-parvovirus

Köpek Parvovirüs Enfeksiyonu

Köpek parvovirüs (CPV) enfeksiyonu, köpekleri etkileyen yüksek derecede bulaşıcı bir viral hastalıktır. Virüs kendini iki farklı biçimde gösterir.

Daha yaygın olan form, kusma, ishal, kilo kaybı ve iştahsızlık (anoreksi) ile karakterize olan bağırsak formudur. Daha az yaygın olan form, fetüslerin ve çok küçük yavru köpeklerin kalp kaslarına saldıran ve sıklıkla ölüme yol açan kardiyak formdur.

Vakaların çoğu altı hafta ile altı ay arasında değişen yavru köpeklerde görülmektedir. Köpek parvovirüs enfeksiyonlarının görülme sıklığı genç yavru köpeklerde erken aşılama ile radikal olarak azaltılmıştır.

Köpeklerde Parvo Belirtileri

Bir köpek parvovirüs enfeksiyonunun bağırsak formuyla ilişkili ana semptomlar şunlarıdır:

• Şiddetli, kanlı ishal
  • Letarji
  • Anoreksi
  • Kusma
  • Ağır kilo kaybı

Bağırsaktaki CPV formu vücudun besin maddelerini emme yeteneğini etkiler ve etkilenen bir hayvan protein ve sıvı emiliminin yetersizliğinden hızlı bir şekilde dehidre olur ve zayıflar. Ağız ve gözlerin ıslak dokusu gözle görülür şekilde kırmızı olabilir ve kalp atımları çok hızlanabilir.

Veteriner hekiminiz köpeğinizin karın bölgesini incelediğinde, köpeğiniz ağrı veya rahatsızlıktan dolayı tepki verebilir. CPV’ye yakalanmış köpekler ayrıca ateş yerine düşük vücut sıcaklığına ( hipotermi ) sahip olabilir .

Parvo Nasıl Yayılır?

Çoğu CPV enfeksiyonu vakası, orijinal köpek parvovirüsünün genetik bir değişiminden kaynaklanır; köpek parvovirüs tip 2b. Bir köpeğin hastalığa yatkınlığını artıran çeşitli risk faktörleri vardır, ancak esas olarak parvovirüs, enfekte bir köpekle doğrudan temas yoluyla veya dolaylı olarak fekal-oral yolla yayılır.

Enfekte köpeğin dışkısında virüs yüksek konsantrasyonda bulunur, böylece sağlıklı bir köpek enfekte bir köpeğin dışkısını kokladığında (veya anüs), o köpek hastalığa yakalanabilir. Virüs, enfekte dışkı ile temas eden ayakkabılarlada köpeğin çevresine getirilebilir.

Virüsün bir yıla kadar toprak topraklarında yaşayabileceğine dair kanıtlar bulunmaktadır. Çoğu temizlik ürününe ve hatta çevresel şartlara karşı dayanıklıdır. Parvovirüs bulaşmış bir alanı temizlemeniz gerekiyorsa, önce tüm organik malzemeleri (kusma, dışkı vb.) temizleyin ve ardından en iyi  dezenfektanlardan biri olarak bilinen çamarşır suyuyla iyice yıkayın. Eğer bir köpek evde parvovirüs geçirmişse, o evde birkaç yıl köpek yavrusu bulundurmamak en iyisidir.

Köpeklerin yoğunluğu nedeniyle, çok sayıda aşılanmamış yavru barındıran köpek üretme ve satış yerleri ve köpek barınakları vu hastalık için özellikle tehlikeli yerlerdir. Bu nedenle, veteriner hekiminiz, yetiştiriciden alınan kayıtların aşı olduğunu belirtmiş olsa bile, yavru köpeğinizi yeniden aşılamak isteyecektir.

Bilinmeyen nedenlerden dolayı, Rottweilers, Pit Bulls, Labrador Retriever, Doberman Pinschers, Alman Çobanları, İngiliz Springer Spaniel ve Alaskan Malamute köpekleri gibi bazı köpek ırkları hastalığa karşı özellikle hassastır. Veteriner hekiminiz bu ırklarda genişletilmiş bir aşı protokolü önerebilir.

Köpeklerde Parvovirus Tanısı

CPV fizik muayene, biyokimyasal testler ve dışkıda parvovirüs için özel bir test ile teşhis edilir. İdrar analizi, abdominal radyografiler ve abdominal ultrasonlar da yapılabilir. Düşük beyaz kan hücresi seviyesi, önemli derecede dehidrasyon ve özellikle kanlı dışkı, CPV enfeksiyonunun göstergesidir.

Biyokimyasal ve idrar analizinde yüksek karaciğer enzimleri, lenfopeni ve elektrolit dengesizliklerini ortaya çıkarabilir . Karın  radyografi  görüntülemede abdominal bölge büyüme görülebilir.

Veterineriner hekiminize anemnez olarak evcil hayvanınızın sağlık durumunu, aşı takvimini, yakın zamandaki genel durumunu ve semptomların başlangıcını ayrıntılı bir şekilde anlatmanız gerekmektedir.

Parvovirüs Tedavi Edilebilir Mi?

Hastalık viral bir enfeksiyon olduğundan gerçek bir tedavisi yoktur. Parvovirus tedavisinde, belirtileri iyileştirmeye ve ikincil bakteriyel enfeksiyonları önlemeye odaklanılır. Yoğun terapi ve sistemik destek iyileşmenin anahtarıdır.

İntravenöz sıvı tedavisi, şiddetli ishal ve dehidrasyondan sonra köpeğin normal vücut sıvısının korunmasında çok önemlidir. Köpeklerde sağkalım oranı tedavi edildiğinde yaklaşık yüzde 70’tir, ancak ölüm bazen şiddetli dehidrasyon, ciddi sekonder bakteriyel enfeksiyon, kandaki bakteriyel toksinler veya şiddetli bağırsak  kanamasından kaynaklanabilir .

Prognoz yavrular için daha düşüktür, çünkü daha az gelişmiş bir bağışıklık sistemine sahiptirler. CPV bulaşmış bir yavru köpek için şok ve ani ölüm sık görülen bir durumdur.

Yaşam ve Yönetim

Köpeğiniz bir CPV enfeksiyonundan kurtulduktan sonra , bir süre daha zayıf bir bağışıklık sistemine sahip olacak ve diğer hastalıklara duyarlı olacaktır. İyileşme sırasında köpeğiniz için yüksek kalitede, kolayca sindirilebilir bir diyet en iyisidir.

Köpeğiniz, iyileşmeden sonra en az iki ay boyunca diğer köpekler için hastalık bulaştırma riski oluşturmaya devam edecektir. Köpeğinizi bir süre diğer köpeklerden izole etmeniz gerekecek ve köpekleri olan komşulara, kendi evcil hayvanlarını test ettirmeleri gerektiğini söylemek isteyebilirsiniz.

İyileşme sonrasında parvovirüs’e karşı uzun süreli bağışıklık kazanılır ancak köpeğinizin tekrar virüsle enfekte olmayacağının garantisi yoktur.

Köpeklerde Parvo’nun Önlenmesi

CPV enfeksiyonuna karşı alabileceğiniz en iyi önleme, aşılama için doğru protokolü takip etmektir. Küçük yavru köpekler altı haftalıkken ve 10 haftalık olduktan sonra en az iki aşı ile aşılanmalı ve üçüncü aşılamadan en az iki hafta sonrasına kadar bilinmeyen köpeklerle sosyalleştirilmemelidir.

Yüksek riskli ırklar, 22 haftaya kadar daha uzun bir başlangıç ​​aşılama süresi gerektirebilir. Bu süre zarfında, köpeğiniz yalnızca hasta olmadığını bildiğiniz köpeklerin olduğu özel alanlarda sosyalleştirmelisiniz. Tamamen aşılanmış köpekleri olan arkadaşlarınız ve aileniz bu köpekleri evinize getirebilir ya da yavru olan köpeğinizi evlerine götürebilirsiniz.

Parvovirüs ciddi sonuçları olan bir hastalıktır. Siz ve veteriner hekiminiz tarafından yapılacak hızlı müdahale, köpeğinize tam bir iyileşme için en iyi prognozu verir.

Kategoriler

Tavsiye Edilen Yazılar